Вівторок
20.02.2018
05:25
Категорії розділу
Анонсуємо [124]
Змагаємось [3]
Вітаємо! [47]
Входимо на сайт

Шукаємо
Календар
«  Лютий 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
Співпрацюємо
Архівуємо
Обліковуємо

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Cайт вчителів початкових класів м.Славутича
Головна » 2016 » Лютий » 24 » Педагогічний конфлікт
14:15
Педагогічний конфлікт

«Конфлікт між педагогом та дитиною, між учителем та батьками, педагогом і колективом – велика біда школи. Уміння уникнути конфлікту – одна зі складових частин педагогічної мудрості вчителя. Попереджуючи конфлікт, педагог не тільки зберігає, але і створює виховну силу колективу». В.А.Сухомлинський

Передумовою встановлення продуктивної взаємодії між учителем і учнями є комунікативна діяльність учителя – організація поведінки і діяльності учнів за допомогою педагогічного спілкування.

Конфлікт зумовлюється наявністю протиріч, які набувають форм розбіжностей (якщо це стосується взаємодії людей), зіткнення інтересів людей (їх ідей, потреб, оцінок, прагнень, домагань), а також загострення протиріч (супроводжується гострими емоційними переживаннями.

На думку І.О.Зимньої в груповій взаємодії конфлікт як зіткнення протилежних рішень, стратегій, створюючи проблемну ситуацію, підвищує інтелектуальну активність сукупного (групового) суб’єкту. «При цьому важливо, щоб такий конфлікт не перейшов на рівень оцінки самих суб’єктів і не став негативно міжособистісним».

Вирішення конфлікту – творчий процес, і можна говорити лише про певну послідовність умовних кроків, що дозволяють розуміти особливості протиріч і процесів між конфліктуючими сторонами, окреслити реальні дії для зниження напруги між ними.

Спочатку вчитель повинен переконатися, що між суб’єктами, одним із яких може бути і він сам, існує протиріччя, що має особистісний зміст, створена конфліктна ситуація, назріває чи вже виник інцидент. Головне зрозуміти, в чому предмет конфлікту.

Після цього відбувається аналіз особливостей протікання і розвитку конфлікту.

Третій крок – це безпосереднє вирішення конфлікту, зменшення чи зняття напруги між конфліктуючими сторонами. Способи зняття психічної напруги: вибачення і звернення з проханням про вибачення, переключення одного чи обох суб’єктів конфлікту на інші види діяльності, надання можливостей кожному для детального пояснення своєї позиції і своїх поглядів на предмет конфлікту, права на власну точку зору і готовності виявити увагу до суб’єктів конфлікту.

Можна використовувати такі засоби вирішення конфліктів як гумор, визнання гідності, компроміс, третейський суд (звернення за допомогою до третьої особи), обопільний аналіз (але не звести його до взаємних докорів).

Пропонуємо декілька рекомендацій щодо шляхів вирішення педагогічних конфліктів:

Об’єднуємо об’єкти сторін конфлікту

Об’єкт педагогічного конфлікту буває дуже важко виявити. Нерідко він для обох сторін різний: для вчителя об’єкт – дисципліна у класі, для учня – намагання самовиразитись. Усунення конфлікту може розпочатись з об'єднання об’єктів: для того, щоб підтримати дисципліну в класі, вчитель доручає учневі цікаву справу, виконуючи яку він задовольняє свою потребу самоствердження.

Переводимо конфлікт з особистої сфери в ділову

Сфера конфлікту може бути діловою або особистою. Важливо, щоб конфлікт, відбуваючись у діловій сфері, не переходив у особисту.

Інколи кажуть: «Ти грубий і невихований. З української мови у тебе погані оцінки! Ледащо! Не можеш примусити себе вивчити домашнє завдання!». Потрібно говорити: «Поміркуймо разом, чому в тебе проблеми з української мови? Тобі не цікаво, чи ти щось не зрозумів? Тобі потрібна допомога!».

Переведення конфлікту в площину предметно-дійової взаємодії

Одним із ефективних засобів «блокування» конфлікту є переведення його із площини комунікативної взаємодії у предметно-дійову. Наприклад, помітивши наростання напруженості між двома учнями, бажано дати їм обом доручення. Краще, щоб це була фізична праця. Тоді «негативна енергія» буде витрачена і ймовірність виникнення конфлікту зменшиться.

Але якщо конфлікт розгорівся, потрібно, щоб він реалізувався, після чого настане стадія згасання. Виховна корекція ефективна після того, як учасники конфлікту «вихлюпнули» свої емоції. У них виникає почуття провини, співчуття і навіть розкаяння. Тоді настає час для виховних бесід і з’ясування причини конфліктів.

Учитель повинен виявляти тактовність в усіх формах взаємодії, позитивну налаштованість на учня, повагу до нього, не заперечуючи вимогливості.

Більше на сайті http://lektsii.net/1-96786.html.

Презентацію «Психологічні особливості конфлікту» можна переглянути за посиланням: http://www.slideshare.net/punkoff34/ss-40628709

Категорія: Анонсуємо | Переглядів: 143 | Додав: Elena | Теги: конфлікт | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
avatar
0
1
write
avatar